Žijeme teď s mými žáky osmáky v 19. století a digitálních kompetencích. Jestli čtete moje příspěvky, tak víte, že jsou to různé formáty dokumentů, Padlet, myšlenkové mapy, rozmluvené fotky, koláže v PicCollage, profily osobností ve falešném Instagramu, Fakebooku, QR kódy…
Mohli bychom také použít rozšířenou realitu. Mohli bychom využít rovnou kreativní práci, nebudeme přece jenom konzumovat. Jsou to osmáci, kteří jsou se mnou zvyklí experimentovat. A musím tedy říct, napsat, že se výrazně všichni vylepšili. Nejdřív zvládáme pětilístek, naše nová aktivita. Jeho podoba bude na nové padletí nástěnce jako důkaz o našem učení. Tématem pětiletku je Národní divadlo.
Jdeme opět do klasické práce v týmech. Nejdříve se scházíme v našich expertních skupinách, připomínáme si práci v týmech z minulých hodin, budeme přenášet informace do domovských skupin. Přenášíme. Diktují si informace do sešitů, jsou to heslovité poznámky nebo myšlenkové mapy, věty…, to je už žákovská kompetence. Jako podporu máme sloupečky na nástěnce v Padletu. Hotovo.
Jako další práci si vybíráme Vynálezy, objevy, zdokonalení, zajímavé stavby a umělecká díla. Výběr je na vás. Domovské skupiny. Domlouváme kritéria, zapisujeme je do nové padletí nástěnky. Zdroje a citace? No bylo to by to víc než vhodné, ať si to zvědomujeme. Předvýběr témat máme hotový, jdeme znovu do expertních skupin.
Potřeboval bych v týmu roli technika.
Třídou to šumí:
Na co technik? To budou zase iPady.
My teď pracujeme jen na školních mobilních zařízeních. Vlastní mobilní zařízení se nám nějak nepříjemně rozjela do soukromých poměrů. Omezujeme to, řešíme dohody, zrovna jsme v takové nefunkční fázi. Třída pracuje v expertních skupinách po té, co si v domovských skupinách řekli, v jaké podobě budou chtít informace, co jim rozhodně vyhovuje, jak by si to představovali. Některým je to jedno. I takové žáky budete mít ve třídě.
Potřeboval bych setkání techniků.
Scházíme se v přední části třídy. Ukazuji aplikaci Halo AR a moje výtvory. Ukazujeme si to na příkladu „Národní galerie“ – tohle jsme vytvořili před léty s Petrou Boháčkovou pro Učitelský summit. Stále funkční.
Jééééé, to je dobrý, a jak se to vyrobí?
Správně, tohle budeme vyrábět s vaší učebnicí. Ukazuji, jak vyrobit trigger, co to je overlay a jak to celé slepit a uložit do aplikace pod školním účtem.
Jééééé, ono mi to funguje?!
No funguje, pokud postupujeme podle návodu. Taky jsme se setkali s opačnou hláškou.
Tak znovu, ono se to podaří. No vidíš, je to tam.
Žáci pořizují printscreeny jako důkazy o jejich učení, ukazují dalším ve skupině. Vnímám tu radost, že se podařilo. Na padletí nástěnku umísťujeme všechny potřebné důkazy o učení a naší práci. A co to vlastně žáci vyráběli s tím Halo AR? Třeba na obrázek vynálezu přilepili text popisu o vynálezu, jiný obrázek, text jako obrázek. A umí to i video, ale to jsme zatím nevyzkoušeli. Příště tomu dáme štábní kulturu a zařadíme do repertoáru našich dovedností.
Tohle vše ještě zopakuji jednou, protože ty dějepisné dvouhodiny jsou dvě. Na konci čtyřhodinovou mám tedy propocené tričko, ale jsem spokojen, dařilo se, dobře naplánovaná hodina.
Vyzkoušíte také Halo AR ve vašich hodinách?
Slávek Hora