V posledních týdnech, jarní prázdniny nevyjímaje, se věnuji rozšířené realitě – tedy AR. Od začátku používání mobilních technologií mě tahle oblast fascinuje. Workshop pro České reálné gymnázium, v nové informatice Scottie Go! nebo v hodinách dějepisu s osmáky Halo AR, při návštěvě Kolína – viz minulý článek.
Zkusím tedy ještě oprášit jednu zapadlou aplikaci, které se z hlediska managementu trochu proměnila. Je to úplně ta první, kdy jsme na rozšířenou realitu hleděli s úžasem – Quiver. Oživujete markery. Vzpomínáte? Omalovánka ptáka, který se po načtení v aplikaci rozhýbe. A máme i další pracovní listy – markery. Umí to dokonce žáky vyzkoušet – buňky, sopka…, umí to i životní cyklus žáby, podíváte se do Říma nebo Petry, rozhýbete halloweenské dýně…
Aplikace prošla v nedávné době změnou managementu. Aby se vám markery rozhýbaly, musíte zaplatit. A pka přiřadit iPad, na kterých chcete rozhýbané markery pouštět. No, bylo to takové, no, nepříjemné. Jak je něco dobré, chce to programátor/programátoři zaplatit. A nedivím se jim.
Tak já chci jít ale jinou cestou. Koupím celou aplikace Quiver Edu (pro iOS i pro Android) a budu mít přístup ke všem markerům. Nakoupeno, Kč 199,- . A jdu zkoušet. Funguje to. Protože jsou peníze z různých projektů na nákup SW ve škole, jdu to koupit i do školy. Tam mě to bude stát víc, protože podle legálního postupu mám mít licenci do každého iPadu. Při nákupu minimálně 20 licencí bude jedna stát jen Kč 99,50.
Nakoupeno a jdu to vyzkoušet se žáky. Dnešní hodiny čtvrťáků a páťáků. Pracujeme ve skupinách.
Dnes si můžete práci rozdělit. Potřebujeme Scottieho posunout o dvě mise a potřebujeme si vyzkoušet rozhýbat obrázek. Můžete se dohodnout, že nejdříve zvládne celý tým dvě mise a pak budete všichni malovat a rozhýbávat, nebo jiná strategie – část týmu pracuje na misích, část maluje a rozhýbává. pak se vzájemně budete informovat o tom, co se v týmu dělo.
Domluveno, týmy volí v rámci celé hodiny různé strategie. Vyhonocujeme je s jednotlivými třídami v průběhu dne. Všímám si toho, jak některým se nechtějí překonávat překážky.
Kdy se vlastně učíme? Jaké podmínky musí být splněny?
To jsou moje otázky při přerušení práce. Žáci přemýšlí, aby mohli odpovídat.
Musí být ticho, klid na práci, musíte nám zadávat úkoly.
Ale v našich třídách je pracovní ruch, to není zrovna ticho. A úkoly vám zadává třeba Scottie.
Všímám si toho, že některým se nechce moc přemýšlet, že nechtějí, aby se v práci vyskytla nějaké překážka, kterou by museli řešit.
Když nepřemýšlíme, neučíme se, nehledáme nové postupy, nové strategie, vykonáváme stále stejnou rutinní práci. To není rozvoj, učení. A do školy se přece chodíme rozvíjet, učit se.
Někteří tedy říkají, že do školy chodí, protože musí – máme tu povinnou školní docházku. Jak já bych to chtěl změnit, aby to nebyla docházka, ale vzdělávání.
Zpět k AR a Quiveru. Malujícím ukazuji, kde a jak najdou aplikaci, co musí udělat, aby se obrázek rozhýbal, jak tam vsunout ručku, aby pták zobal žížaly z ruky… A taky si práci fotím, abych měl doklady pro svou práci.
Co že je ta rozšířená realita?
Snažíme se formulovat definici AR. A to je to učení, překonáváme překážky, volíme strategie, řešíme neřešitelné. Ano, náročnost musí být přiměřená, musím si umět říct o pomoc – u spolužáků, u asistentky, u učitelů. To je naše učení. A já vám ještě ukážu, naši radost, naše fotografie z práce s Quiverem Edu.
Jak se učíte vy?
Slávek Hora