Tenhle týden bylo hodně experimentů a experimentování. Prostě objevovali jsme.
S páťáky jsme objevovali Blue-bota – máme jednou školní sadu „modrých včelek“, my jim tak říkáme, tyhle jsou trošku rozvinutější než Bee-boti.
Simulační tým (simulátoři) objevovali šipkování v simulátoru. Na hracím poli se dostávali z bodu A do bodu B.
Zkuste si ten vyzkoušený prográmek opsat.
Prográmek?
Ano, ty šipky jsou vlastně programem, kudy má robot projít.
A zkuste napsat písmenko, slovo – písmenko označíte pauzou. Už chápou a pracují. Mají napsaný šipkovací program.
Tým beeboťáků zkoumá samotné roboty. Zatím nezapínáme, potřebujeme se vyznat ve značkách na zádech modré včelky.
A co spodek včelky? Tam nic není?
Tam jsou takové značky.
Co asi mohou znamenat?
Pouštíme, zapínáme.
Kolik jednotek ujede včelka na zmáčknutí jedné šipky?
Dá se to změřit ještě jinak?
Mám po ruce pravítko a fixy.
Na lino zaznamenáváme značky, měříme, zjišťujeme. Simulátoři ujišťují beeboťáky, že značky na simulátoru jsou identické s modrými včelkami, beeboťáci vysvětlují simulátorům, že včelka ujede na 1 krok 15 cm.
Kolik centimetrů jsou tedy 3 kroky včelky a převedeme to na metry.
To jsme ještě nedělali.
Ale dělali, připomínám převody, rychle si oživíme a máme řešení.
Máme ještě jeden tým třídičů, který pro ostatní připravuje misi robota Scottieho na některou z dalších hodin. Volíme různé strategie. Někteří vyloupou programovací slova na hromadu, vůbec nemají pořádek na pracovišti. A po hodině najdu pod klávesnicí dvě programovací slova.
Všimněte si barev u těch slov.
Nedají si moc napovídat, nemluvím jim tedy do toho. Mají úkol, pracují na něm. Všechny týmy třídičů úspěšně složili krabici a její obsah do žádané podoby.
Co jsem se dnes učili? Jak jsem na to šli? Jaké byly vaše strategie?Jak jste byli úspěšní a jaké překážky vás pronásledovaly?
Moje otázky na závěr hodin. Měli jsem radost z naší práce. A už se mi dostává i informací, že řada žáků si k Vánocům přeje Blue-bota. Nebojte, robotů si ještě užijeme.
S deváťáky jsme na suplované hodině také objevovali. Měli jsem se podívat na nervovou soustavu, prezentace mi nestačila, chtěl jsem něco hodně praktického. Máme v iPadech Human Anatomy 4D – Mixed reality. Tak to bychom mohli prozkoumat. A potřebujeme objevit i naše iPady z Národního plánu obnovy.
Bavíme se o tom, jak funguje rozšířená realita (AR), ptám se, jestli to chtějí vyzkoušet. Počáteční rozpady vystřídá nadšení, když se na obrazovce iPadu objeví náš „nervák“, tedy anatomická figura, u které jsme vypnuli všechny orgánové soustavy, nechali si jen ty nervy.
Tak koukneme i do té prezentace.
Ukazujeme na „nervákovi“, kde jsou ty jednotlivé části popisované ve snímcích prezentace.
Tak to je dobrý. Vážně.
To bylo asi nejlepší hodnocení, kterého se mi mohlo dostat. Na začátku bylo moje předsevzetí, že jdeme bádat a experimentovat. To se mi podařilo naplnit. Objevili jsme Blue-boty, simulátor, Scottieho misi a ještě iPady s rozšířenou realitou. Učili jsme se a určitě si pamatujeme mnoho věcí. Minimálně pohodu, která při učení vznikla.
A jak jste v tomto týdnu bádali a experimentovali vy?
Slávek Hora