Vlastně třídili jsme. A dnes jen takový krátký příspěvek o inspiraci, síle sociálních sítí a třídění a algoritmizaci.
Byla neděle. Měl jsem připravené nějaké aktivity a filozofii, ale pořád jsem měl pocit, že to není ještě ono.
Tak to prostě bude takhle, nebudu se tím už trápit… Ale něco by to prostě…
… chtělo.
Procházím si facebookové příspěvky, mám také oznámení z facebookové skupiny Ta uči tak a ten zas takhle… a tam se objevuje přesně to, co jsem potřeboval. Příspěvek Rostislava Sokolovského se sadami obrázků, které se drobně liší. Prý jestli procvičujeme s žáky sběr a třídění dat.
Tak to je přesně ono, co jsem potřeboval.
Už jsem se čtvrťáky třídili, příšerky z Centra robotiky, pak jsme také příšerky prováděli lesem do domečku… Protože my začneme vzpomínkami na práce snašimi příšerkami. Teď už to příšerky nebudou, teď to budou složitější obrázky.
Stahuji si přiložené sady obrázků, v pondělí ráno je v práci vytisknu a mám připraveno. Otázky mám v hlavě, budeme třídit, hledat společné a rozdíl, množiny prvků, co množiny spojuje, co je rozděluje, čeho všeho si všimneme, co je pro nás jednoduché, co vnímáme s problémy a čeho jsem si vůbec nevšimli. Jak se nám s obrázky pracuje v týmu, jak se umíme domluvit, jak jsme si rozdělili role, co se nám dařilo a jak to příště udělat tak, abychom byli úspěšnější, jaké strategie nám vycházeli a které ne.
Jdeme tedy po dovednostech z tzv. „nové“ informatiky, i když já si myslím, že nového tam není vůbec nic, tohle je totiž práce s informacemi a jejich třídění, hledání algoritmů na obrázcích a pak v životě kolem nás. Ale chápejte, někteří mají pořád informatiku spojenou s „více práce na počítači“, to je jedna z replik kritizující moji učitelskou práci.
Bylo to úžasné. Pozorujete ty čtvrťáky, jak si vybírají sadu obrázků, která je pro ně jednoduchá a sadu, které je pro ně naprosto nepřijatelně složitá. Jak hledají argumenty, proč tomu tak je. Když pozorujete čtvrťáky, kteří se domlouvají na tom, aby každý z listu současně, nebo skoro současně, stříhal jednotlivé obrázky. Bavíme se o strategiích, jak to zařídit.
A pak pozorujete čtvrťáky, jak seřazují obrázky podle všech možných a nemožných prvků, které objevili, jak představují své nápady ostatním skupinám. A jak se vůbec na začátku umí rychle rozřadit do rozlosovaných skupin podle losovátka Flippity.net.
Na začátku byl můj dojem, že hodina informatiky ještě není to ono. Na začátku byla inspirace ze skupiny na Facebooku. Na začátku byl nápad, inspirace od někdo cizího, koho ne-znám, jen ho vnímám ve skupiny. Díky, Rosťo Sokolovský.
Složku s obrázky vám nasdílím, je na vás, jestli si chcete obrázky stáhnout nebo vytvořit si nové podle inspirace. Je na vás, jestli pak vaši hodinu s obrázky pošlete dál a inspiruje další kolegy učitele. Mě to bavilo, baví a asi bude bavit. Tohle je moje cesta.
A ještě vám nasdílím obrázky z těch radostných hodin se čtvrťáky.
Krásnou práci s informacemi.
Slávek Hora