Nedělám si iluze, že si moji žáci pamatují všechno z hodin dějepisu. Zkouším s nimi různé aktivity, na základě kterých si vybavují informace.
Moje první letošní otázka k opakování zněla úplně obyčejně.
Vzpomínáte si, co vás v dějepisu zaujalo, o čem byste mohli mluvit, dodat k tomu nějaké informace?
Překvapilo mě, jak si pamatovali právě používání různých IT nástrojů, jak jsme zkoušeli umělou inteligenci, jak ji nachytali na švestkách, jak jsme lepili modely z papíru…
Tak dobře, pojďme tedy do nových událostí…
Založil jsem nový Classroom i s tématy, o kterých se letos budeme bavit, budeme o nich bádat. A pak tedy zkusíme připomenout víc z toho, co se dělo loni. Však středověk a raný novověk, to je oblíbené období nejen pro učitele.
A co kdybychom zkusili udělat falešné instagramové profily osobností nebo událostí? Můžete pracovat sami nebo ve dvojici.
Kolik na to máme času? Jaká jsou kritéria naší práce…
Ukápla by mi i slza, vyloudili mi úsměv na tváři. Cíl jsme měli, kritéria vymysleli, tak ještě ten nástroj. Ten se jmenuje zeoob.com. Je v angličtině, ale to nám vůbec nevadí. Je to vlastně editor ze sekce „co dáš, to hned vidíš“.
Takže zkoumejte si, když vložíte nějakou informaci, co to udělá v náhledu na falešný instagramový profil. Čas běží… A pozor na autorská práva, ty obrázky, však víte.
Zakládám padletí nástěnku, protože kam jinam efektivně sbírat výstupy. Už vidím, jak se objevují první lístečky, do kterých budou žáci vkládat „výrobek“. A jsme domluveni, že by bylo dobré odevzdat ještě na konci hodiny, ale pokud se to nepodaří, že dostanou čas ještě v dalším bloku dějepisu. Přece jen kvalita je důležitá. Žáci pracují především na svých mobilních zařízeních, která si zvykly používat dle domluvených a připomenutých dohod. Přítomny jsou i naše 4 iPady.
Připomínám ještě hastagy, důležité pro vytvoření klíčových slov, k zapamatování, k třídění informací.
Ne všechny výstupy jsou bezchybné, ne všechny výstupy jsou vtipné. Ale ne každý tohle dokáže. Škola je generátorem chyb, chybujme a zkoušejme. Takže nám zbývá čas na začátku dalšího dějepisného bloku k dopracování, vytiskneme a na školních panelech vytvoříme hmatatelnou časovou osu osobností, pokud se vyskytne nějaký profil události, použijeme také.
Zatím se mohu pochlubit dvěma výstupy – mám jich více, ale pssst, je to ještě tajem, jak říkala Helenka z Hrdého Budžeze. A navíc mám z toho radost, a to jim rozhodně musím říct, mým žákům. Udělali za loňský rok velký posun ve svých dovednostech, kompetencích i znalostech.
A jak jste na tom s opakováním vy? Co k němu používáte a jak to vaše žáky baví? Čekám na vaše postřehy v komentářích.
Slávek Hora