Určitě si pamatujete aplikaci Aurasma. Měla i svoje webové rozhraní. Pak ji koupila firma HP a přejmenovala si na HP Reveal (než jsem se naučil to pořádně vyslovovat – díky Petře – tak mi ji také zrušili). Stihl jsme si vyrobit několik zajímavých hodin, které vzdělaly mnoho mých žáků, a také okouzlily kolegy dospěláky na našich kurzech.
Tak škoda, zapomeňte, řečeno kouzly z Harryho Pottera.
No to teda neeee. Stačí jedna bezesná noc, správně, v době covidové, lockdownové. Hledám si nějakou zajímavou aplikaci, která by tuhle tvořivou nahradila. Už poněkolikáté. Ale 31. května 2021 se mi podařilo objevit Halo AR (pro iOS a pro Android). Koukám na ni jako zjara.
To je přeci stejné jako HP Reaveal?! No super. Jdeme na tvoření.
Ano, funguje to stejně. Potřebujete tedy trigger (marker) – vzorový obrázek – a pak overlay – tedy to, co se zobrazí po té, co zamíříte na trigger. Jednotlivé výtvory můžete řadit do sbírek. Ty se dají sdílet pomocí kódu – číslopísmenného i QR. No to se mi teda dost hodí. Navíc je multiplatformní.
A jak tedy na to?
Stáhněte si aplikaci, vytvořte si účet. Přijde vám také do mailu potvrzení, nutné odkliknout, pozor, jde to z jiné adresy – od vývojáře LightUp. Tím získáte prostor pro tvoření. Pro žáky mám na školních iPadech vytvořený jeden účet, pak stačí vytvořenou sbírku nasdílet do jednoho školního iPadu, sbírka se objeví se i v ostatních iPadech.
Jdeme tvořil první „halo“ – tak se tady tomu říká. Nejdřív musíme vytvořit trigger – podklad, na kterém se nám zobrazí naše AR. Můžete zamířit i do vaší galerie obrázků a nahrát ho. Rámeček můžete roztahovat tak, aby bylo na triggeru dost rozlišovacích znaků. Máme? Klikněte tedy na spoušť.
A teď už dodáváme overlay. Tady je možností oproti předcházející aplikaci více. Můžete zvolit video, obrázek – nabídne i odkaz do internetu, text (hurá) a také 3D model.
Videa, obrázky a 3D modely můžete připojovat z různých zdrojů, text rovnou píšete do textového pole. Zkusíme vybrat 3D model přes Sketchfab. Zadáte název. Já zvolil mozek (Brain) a vybral jsem si odpovídající model. Musíte ověřit, že to jste vy, postupujete intuitivně. Hotovo?
Pojmenujte vaše halo a zařaďte ho do sbírky, můžete vytvořit i sbírku (Collection) novou. Pokud tvoříte novou kolekci, zvolíte také možnost přístupu k vaší kolekci – Private – Unlisted – Public. Zvolil jsem Public, abyste si později mohli vyzkoušet. A pak už nezbývá nic jiného, než vaše halo savenout – uložit. A můžete zkoušet. Můžete si natočit i film, později ho můžete nadabovat ve vašem stříhacím programu (v mém případě v iMovie).
Při skenování triggeru se objeví v levém horním okraji tlačítko pro Scan QR Code. To je místo, kudy můžete naskenovat QR kód z kolekce jiného kolegy a můžete sledovat jeho vytvořená halo. Nebo žáky necháte na jednom školním iPadu naskakovat QR kód sbírky, kterou jste vytvořili vy. Aby mohli načítat AR. Kde ještě tento QR najdete? Stačí jít do Profile – dole vpravo, kde jsou vámi vytvořené kolekce. Tam najdete číslopísmenný kód i QR kód. Nabídněte ho kolegům, žákům a v této chvíli sledující vaši výukovou kolekci. Nebo ji můžete také poslat – symbol pro sdílení čtvereček se šipkou.
Tak já vám sdílím QR kód pro „můj“ mozek a také pro galerii významných obrazů, tu jsem měl vytvořenou už v Aurasmě a HP Reaveal. Vám bude stačit si kolekci otevřít a triggery si stáhnout do vašeho zařízení, případně si vytisknou, abyste mohli načítat třeba papírovou vystavenou galerii ve vaší třídě. To je prima vylepšení oproti předcházejícím aplikacím.
Když si načtete moje QR kódy, pak budou moje halo ve Followed. Do Videos se po vašem povolení načítají nahraná videa z aplikace – tedy když načítáte halo, objeví se overlay, vy můžete nahrát video. Rozhodujete se, kam se uloží. Můžete do aplikace, můžete do fotek. I videa, která jsou nahraná v aplikaci, můžete později poslat do fotek vašeho zařízení.
Tak hodně radosti z tvoření. A určitě se vaši žáci zeptají, jak se to vyrábí. Tak jim to ukažte. A nezapomeňte je třeba upozornit na rizika při používání Halo AR, načítání QR kódů apod. Nezapomeňte také, že tohle je nástroj, pedagogický rozměr musíte vymyslet – tedy smysl do vaší výukové jednotky – aby to nebylo rozšíření (augmentace) při používání ICT – viz SAMR model.
Např. s mými obrazy z galerií se dá pracovat tak, že si je žáci pojmenují, vyhledají k nim důležité informace, srovnají je podle data vzniku, podle galerií, ve kterých visí – mohou vytvořit vlastní mapu – v paletu, v Google maps… Mohou obrazy umístit na časovou osu v Padletu, mohou obrazy rozmluvit – ChatterPix, PhotoSpeak ap. A to už se jedná o App smashing – míchání aplikací. Mozek slouží k porovnání kapacity paměťových médií, třeba do informatiky, do přírodopisu…
Slávek halo Hora
Dobrý den, už se nějakou chvilku trápím s tím Halo – nějak mi to nejde, můžete mi prosím přiblížit postup? Neumím si to Halo nějak zobrazit, vždy se dostanu dle Vašeho návodu na konec, dám save a pak jsem v koncích. Nikde se mi Váš mozek nebo moje Halo nezobrazí….moc děkuji.
Lenko, dobrý večer.
Odpovídám až teď, jsem na cestách, zrovna dnes na konferenci Kód, robot, škol(k)a v Plzni.
Pokud dobře rozumím tomu, co píšete, tak chcete načíst „můj“ mozek. 🙂 Musíte to udělat následovně: otevřete aplikaci Halo AR, dole na liště najděte Profile, nahoře klikněte na Followed a nad tímto slovem je Follow Collection – klikněte, objeví se dvě možnosti – buď zadáte kód (nlquc0m), nebo naskenujete QR kód z článku – ten u anatomie. Pak klikněte na foťáček se slovem Scan dole a namíříte zařízení na zelený obrázek s paměťovými médii z článku. Měl by se zobrazit mozek. Někdy to chvilku trvá, než se objekt prokopíruje do vašeho zařízení, záleží na rychlosti vašeho internetu. Tak to by byla oblast čtení. Teď oblast tvoření. Vytvoříte podle návodu v článku, pokud chcete načítat Halo, tak musíte zase do záložky Scan dole a zařízení namíříte na předlohu – vytištěný obrázek (obrázek můžete zobrazovat i na monitoru počítače, displaje mobilu apod.) – ten, objekt, který tvoří marker (předlohu). Pak by se vám měla načíst rozšířená realita – tedy overlay – vrstva, kterou jste při tvoření zadala.
Snad jsem se vyjádřil přesně. V případě těžkostí klidně pište dál. 🙂
Slávek Hora
Dobrý den,
super, vše funguje, moc děkuji za dovysvětlení. Vyzkouším brzy s žáky na IPadech.
Super, Lenko, tak to mám radost, že se vše podařilo. 🙂
Slávek Hora