Tak pod tímhle titulkem si můžete představit cokoliv. Na začátek musím předeslat, že tohle bude článek pro příznivce jablečné platformy. Robotí (Androidí) platforma tuhle aplikaci v Google Play měla taky, ale zmizela. Nemůžu ji najít. Zkuste se podívat a vyzkoušet, něco o ponožkových loutkách ve Vašem storu najdete.
A o co že půjde?
No o ponožky, ponožkové loutky. V určitém věku naši žáci nechtějí ukazovat ani svoje tváře, ani nahrávat své hlasy. Ideální aplikace pro toto vývojové stádium člověka. Místo tváří ponožkové loutky a hlasy se dají deformovat. Hezké také pro vysvětlování fakenews.
Tak jak se to jmenuje?!
Název aplikace je SockPuppets, existuje ve dvou provedeních. SockPuppets a SockPuppet Complete. Asi je Vám jasné, že prvně zmíněná aplikace má mnoho omezení, dokupujeme jednotlivé postavičky, zhoršené možnosti pro sdílení… Rovnou jsem aplikaci zakoupil v kompletní verzi. Rozhodně se mi to vyplatilo.
Tak se s tím naučíme pracovat?
No jasně. Ovládání je dost intuitivní. Na úvodní obrazovce si nejdříve klikněte na Settings. Tady 3 sekundy nahráváte svůj hlas, abyste si ho mohli deformovat na následující obrazovce, kde jsou jednotlivé postavičky. Pozor, některé hraniční formy jsou už v mezích porozumění, je třeba to vyzkoušet, nastavit, abychom si opravdu vyrobili pomůcku pro učení a opakování. Nikde se tedy neobjeví obličej žáka, učitele. Hlas se deformuje také, není poznat, kdo mluví. Směrnice GDPR jásá a tetelí se blahem.
Jdeme dál. Vybíráte mezi New nebo Open. To podle toho, jestli nový projekt začínáte, nebo se vracíte do již vytvořeného. Volím New. Objevují se Vám postavičky, můžete vybrat nejvíc čtyři.
Hurrrrráááááá, konečně aplikace, kde budeme moc realizovat rozhovory.
No ano, proto je SockPuppets tak velkou hvězdou mezi aplikacemi. Nejdřív ale zadejte žákům úkol. Vytvořte si scénář. Sepište si dialogy. Ušetří si mnoho času a zklamání. Při prvním pokusu všichni nad scénářem mávnou rukou, při druhém pokusu už scénáře tvoří, i to je cesta učení. Chyba = pokrok.
Dál Vás vede slovo Next – další. Vybíráte pozadí, můžete importovat vlastní obrázek – dole je slovo Import. Jinak opět Next a můžete vybírat předměty do Vaší scény, zase max. čtyři. Next a Vaše scéna se připravuje.
To je docela napínavé?!
Scéna připravena, nad loutkou, která mluví, je červená šipka.
Hezký, a jak se to přepíná?
Stačí kliknout na jinou loutku a mluví ona. Aby to bylo dynamické, prstem louku vedete po scéně, dvěma prsty píďalkovým pohybem loutku zvětšujete a zmenšujete. Nezapomeňte před natáčením kliknout na červené kolečko nahrávání a po skončení kliknout na čtvereček, nahrávání zastavit.
Objevila se nám paleta nástrojů. A tady pozor. Učím své žáky, že nejdůležitější je práci si uložit a pak s tím dál nakládat. Tedy první, co uděláme, klikněte na Uložit – malá disketa – prostor pro vysvětlení historických nosičů informací. Teprve pak klikněte na nástroje Share – hlavička s vlnami – a slovo Share.
Teď probíhá Encoding. Všechno se lepí dohromady.
A proč to mám dřív uložit?
Když nejdřív chcete sdílet, tak Vám aplikace pravděpodobně havaruje. Zažil jsem mnoho slz, proto uvádím tuto zkušenost do článku. Nejdřív uložit a pak sdílet. Jedno řešení, když se to stane. Nastartujte aplikaci znovu a koukněte do slova Open. Tam pravděpodobně Váš projekt najdete.
Ve sdílení si vyberte prostředek, který je Vám nejmilejší. Já ukládám do Fotek iPadu, tedy Save video. A pak si s tím mohu pohrát v iMovie, umístit do YouTube, do cloudu…
Tak to bychom mohli použít třeba…
Ano, teď přichází čas na pedagogický rozměr, technicky jsme zvládli ovládání aplikace, tak co pro ni vymyslíme? Můj první vážný pokus se SockPuppets byla Konference o pravěku. Protože co na tom chcete zkoušet? Vytvořte si otázku – učili jsme se otevřenou a uzavřenou otázku, využijeme to, použijte tu otevřenou. Druhý žák v podobě ponožkové loutky odpovídá. Rozhodně se mi vyplatilo nechat si s tím žáky pohrát, ničit to, nastavit si pravidla používání, mluvíme slušně atd. Pak přišla ta seriózní práce, ze které jsme měli všichni radost.
A kam to vystavíme?
Z našich článků už víte, že možností je víc. YouTube kanál, cloudové služby s právy a oprávněními, nástěnka Padletu nebo LinoItu… Vašim nápadům se meze nekladou. Hlavně to musí být bezpečné pro Vás a pro Vaše žáky. Nezveřejňujte nic, co by někoho ponížilo. Pečujeme o svou digitální stopu. Ptejte se žáků, jestli tuhle dobrou práci můžete vystavit.
Připravil jsem si pro Vás padletí nástěnku, jako obvykle. Sem můžete ukládat Vaše pokusy i seriózní práce. Zveřejnil jsem Vám i svou „neseriózní práci“ – ukázky ze seminářů – i seriózní práci, kterou tvořili žáci. Tak vzhůru do toho.
Slávek Hora