Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Na Erasmu ve Španělsku

Zveřejněno v 29 listopadu, 201929 listopadu, 2019 od Petra

Jak už jsem psala, podařilo se nám získat dvouletý projekt Erasmus+ KA2 partnerství škol, který jsme nazvali Giants.

V tomto projektu spolupracujeme se školami z Polska, Řecka, Finska a Španělska. Společně se pokoušíme najít nové metody výuky a hodnocení žáků, zaměřujeme se na spojení umění a ICT. Pokusíme se také do výuky zařadit gamifikaci (využití her). Každá ze škol je expertem na jednu z uvedených oblastí a věříme, že za dobu trvání projektu se všechny školy posunou v dalších oblastech.

Máme za sebou první projektové setkání na španělské škole, která se nachází v městečku Llinars del Vallés, asi hodinu vlakem od Barcelony. Pojďme se mrknout, jak to tam vypadá.

Do školy chodí cca 400 žáků, od 3 do 12 let (povinná školní docházka je od 6 let) a učí v ní 32 učitelů

Výuka začíná v 9:00 hodin. Paní ředitelka se přivítá s dětmi, když vcházejí do školy, zdraví je španělsky a katalánsky a dalšími jazyky, kterými děti ve škole mluví. Výuka probíhí do 11:00, pak je do 11:30 přestávka. Dále následuje výuka do 13:00 a přestávka na oběd 13:00 – 15:00.  Výuka pak pokračuje do 16:30, kdy výuka končí. Děti ve škole mohou být od 7:00 do 18:00. Mimo výuku děti hlídá člověk placený sdružením rodičů.

Všechny přestávky tráví děti venku (ve třídě zůstávají, jen když hodně prší), dozor vykonávají učitelé. Na oběd děti buď odcházejí domů (ve tři je opět přivítá při vstupu do školy ředitelka) nebo jedí a zůstávají ve škole (je to cca půl na půl).

Dětí ve třídě je cca 20. Uspořádání ve třídách – jen pro skupinovou práci. Do práce v hodinách se zapojili i naši žáci. 

Líbilo se mi, jak byla zorganizovaná prohlídka školy – v každé navštívené třídě/místnosti naši žáci dostali kousek skládačky, jejich úkolem bylo skládačku složit. 

Děti nepoužívají svoje mobily, v tomhle věku (11-12 let) je ještě nemají, využívají mobily rodičů (ale ne ve škole). Naši žáci byli požádáni, aby mobily ve škole také nepoužívali. Zvykli si na to tak, že je do školy vůbec nenosili. 

Ve škole kladou důraz na emoční pohodu – na chodbách i ve třídách židle “mluvící” a “naslouchací” – pokud dojde ke sporu, děti si spolu sednou, kdo sedí na mluvící židli mluví, druhý naslouchá, pak si místa vymění (kolikrát je potřeba).

Druhý den odpoledne jsem se mohli seznámit s katalánskými tradicemi. Různé spolky z města Llinars měly ve škole stánky, kde jsme se mohli seznámit s ukázkami  tradičních řemesel a zvyků (paličkování, tradiční tance, stavba lidských hradů, ohniví draci, bubeníci), byl pozván i starosta a rodiče.  Škola byl celé odpoledne úplně otevřená, což vypadalo úžasně, ale přineslo i problémy (jedné mamince někdo ukradl kabelku).

Během týdne byly uspořádány workshopy – využití Classcraft (gamifikace ve výuce), práce s Fimo hmotou. Hmotu lze  tvarovat rukou nebo třeba využít tvořítka na těstoviny. Vyrábějí se z ní šperky, knoflíky, figurky. Peče se v troubě, cca 10 minut, dle velikosti.

Dále jsem se seznámili se technikou mramorování – na vodní povrch se nakapou olejové barvy (max 4 najednou, hezké je, když je jedna z nich černá), promíchají se špejlí, na povrch vody se položí papír a opatrně se sloupne. List papíru se pak nechá uschnout. Lze použít na ozdobu/výrobu přáníček, obal knížek a pod. 

Moc mě bavila úniková místnost – úvodní motivační video bylo natočené ve skutečné laboratoři plus v jedné části hrají skuteční policisté. Příběh – z laboratoře šíleného vědce unikl virus (i ten vědec). Spatřen byl ve škole. Virus tam rozbil, hledali jsme protilátku. Jednotlivé úkoly se týkaly různých předmětů. Výsledkem každé úlohy bylo číslo, společně čísla tvořila kódy k otevření zámků. Odpočet času byl součástí videa. Bylo nutné spolupracovat, jinak se splnění úkolů nedalo stihnout. 

Posledním workshopem byl workshop, kde jsme se seznámili s problem solving methodology (learning boxes) – ve třídě bylo cca 10 krabic od bot, každá s jiným obsahem, názvem a zadáním, Skupiny žáků si vybraly, kterou krabici chtějí řešit. Když úkoly z krabice vyřeší, berou si další, času na vyřešení  mají, kolik potřebují. Úkol vždy zaměřen velmi prakticky (matematika – vybavení bytu, mají daný rozpočet, obsahem krabice je katalog od ikey, kalkulačka, žáci se mají domluvit, jak si zařídí byt). Všimla jsem si, že během skupinové práce leží tužky uprostřed stolu, nikdo nepíše do té doby, dokud se nedohodnou a všichni ve skupině  souhlasí s tím, co se bude psát.

Zbyl čas i na exkurzi do Barcelony. Viděli jsme park Güell, dům La Pedrera a Camp Nou.

 

 

 

 

 

1 komentář u „Na Erasmu ve Španělsku“

  1. LenkaRi napsal:
    29 listopadu, 2019 (12:47 pm)

    Zajímavé čtení, díky :). Židle mluvící a naslouchací. To je výborný nápad!

    Odpovědět

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak to mají v Portugalsku
  • Upoutej mě… v iMovie
  • Jak jsme dodělali labyrint
  • Učíme se na UčFestu 2025 ve Světicích
  • Jak si ai vymýšlí

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme