Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Nástěnky? No jasně, pojďme to vystavit

Zveřejněno v 3 května, 201914 února, 2020 od Slávek Hora

Jsem ročník 1971. Ve třídě jsme měli v 80. letech nástěnkáře, občas jsem to byl i já. Museli jsme na nástěnku věšet různá politická výročí – narozeniny soudruha prezidenta – ano, jsem tzv. Husákovo dítě, Vítězný únor, slavné květnové dny… Takže se mi při slově nástěnka podlamují kolena.

Když jsem nastoupil do procesu – rozuměj učitelského povolání, do práce – opět nástěnky, a někde se chodily i kontrolovat. Docela dobře si pamatuji na to haló, když jsem ve třídě na nástěnku vystavil nápis „Třídní otec informuje“. Nestyděl jsem se za to, že jsem byl pro svou třídu vlastně otcem, který je provede nástrahami školy takřka bezbolestně. 🙂

Před několika lety jsem ale objevil pojem elektronické nástěnky, to je hukot, to se mi líbí, to chci, to budeme od teď provádět. Probudila se ve mně nástěnkářká krev. 🙂

Tak určitě je to Padlet. Ten nám ovšem zpoplatnili. 3 nástěnky a dost, pokud ho chcete založit nově, ostatní si zaplaťte. Ne všichni ředitelé jsou tak pokrokoví, jako můj současný šéf, který vytvořil Padlet pro celou školu a založit nám tam jako učitelům účty. Díky, Karle, já to používám.

Tak Padlet ne, i když je úžasný. A pokud ano, tak si ho předplaťte, ta investice stojí za to.

My se vrhneme na LinoIt. V odkazu je tajemné slovo Sign up – vytvořte si účet. Je to bezplatně, česky nástěnka nemluví, ale když jsem to zvládnul já… Jestli chcete, můte mít nástěnku také v japonštině, čínštině… Můžete také použít sociální přihlášení – přes Twitter, FB, Google. Má to své ale.

Tak účet už máme, příšte už volíte při přihlášení tajemné slovo Login – Přihlas se. Jsem přihlášen, a tohle je přehled mých nástěnek. Je to jen náhled, mám jich spousty. Když dáte záhadné sousloví My Canvases, objevíte přehled všech nástěnek a po pravé straně je přehledně také uvedeno, jaká práva mají návštěvníci na vaší nástěnkce, tedy na mojí nástěnce.

Takže jdeme založit nástěnku – Create New Canvas – chce to po vás název nástěnky, klidně použijte češtinu, zvolte povrch nástěnky – dá se použít i vlastní obrázek – zkuste třeba přebalit vaši nástěnku mapou ČR, pokud se bavíte třeba o památkách. Zvolte, kdo může na Vaši nástěnku přispívat – buď je jen Vaše soukromá, mohou si ji ostatní jen prohlížet, nebo na nástěnku mohou lepit post stickies i ostatní – tedy Vaši žáci, rodiče, kolegové… Zaškrtněte taky, že chcete dostával mail pokaždé, když někdo přilepí lísteček – no ze začátku jsme zkoušeli přilepit lístky i se sprostými slovy, aby bylo vidět, že vidím. Vidíte?! Vidíme. Sprostě nemluvíme, ani nepíšeme. Dohoda byla uzavřena.

A teď už klikněte na Create Canvas. Nástěnka se vytvoří. Pokud máte do Vašeho zařízení (iPad, tablet, chytrý telefon) staženou aplikaci, nabídne Vám použití. Pozor, lepší je použít webové rozhraní.

Vpravo nahoře trháte lepící lístečky, pod nimi si můžete ještě vybrat, jestli ten lísteček nebude mít podobu fotky, filmu nebo přílohy v podobě souboru (může to být omezeno velikostí). Zkoumejte. V ikonkách nad lístečky najdete malé „i“ v kroužku – tím vyvoláte zobrazení URL adresy – zkopírujete, vystavíte, předěláte na QR kód, jak se vám zachce. Najdete tam také vytvořený řádek v HTML jazyce, pokud byste chtěli vložit na web, najdete tam také embed kód. Jednu z variant zveřejněte. Podle toho, jaká práva na přidávání lístečků jste zvolili, mohou si Vaši diváci – žáci, rodiče, kolegové – prohlížet, či přidávat lístečky.

Připravil jsem pro Vás také nástěnku. Klidně můžete přidávat lístečky a psát, jak se Vám nástěnka líbí. Mně budou chodit maily s tím, že někdo přidal lísteček. Můžu Vaše lístečky mazat. A udělám to, když se tam objeví něco nevhodného, pomocí dalšího lístečku mohu komentovat. A budu to dělat, protože Vás chci povzbudit, chci Vám napsat zpětnou vazbu. Mazat budu taky, když se nepodepíšete. Měl jsem s žáky vždy dohodu, že každý lísteček bude podepsán. Anonymy nemám rád.

Když lísteček přidáte, můžete ještě lísteček upravit, jinak může upravovat jen ten, komu nástěnka patří. Ten může také Váš lísteček smazat, upravit stáhnout… Zkoumejte.

A k čemu tohle vše bylo původně vytvořeno? No ke vzdělávání jistě ne. Nandali jste si lístečky na nástěnku, a jak jste plnili úkoly, odfajfkovávali jste lístečky, ty postupně mizeli, až byla nástěnka prázdná. Takže vlastně pedagogická inovace. Nám lístečky zůstávají, tedy ty nezávadné.

A pane učiteli, viděl jste to sprosté slovo, co tam bylo v neděli večer?

Jasně, že jsem ho viděl, a smazal, protože mi přišel mail s tím sprostým slovem.

A k čemu jsem nástěnky použil já? Třeba k týmové práci – rozdělení do skupin, rozdělení témat, skupiny dostaly odkaz do nástěnky, připravovaly si scénář k filmu, k prezentaci. Všechny odkazy byly nasdíleny i ostatním skupinám, aby si mohly nástěnky konkurentů prohlédnout také. Využil jsem nástěnek také k zadání jednoduchých úkolů s pevným termínem – najdi, vyber informaci, nakopíruj tam také zdroje, cituj knihu, časopis… Pak jsme mohli v hodině informace hodnotit, připravit podle nich prezentace, natočit film, klip, vytvořit elektronickou knihu, koláž… Už Vás slyším – a kde jste ty odkazy zveřejňoval? Nejdříve ve sdíleném dokumentu pod názvem týdnení plán na stránkiách školy, pak v Google Classroomu. Klidně si vymyslete vlastní způsob.

Tak ať Vám LinoIt slouží alespoň tak dobře, jako slouží mně. A víte, že první lepící papírky byly zmetkem, a toho, kdo tenhle odlepitelný zmetek vyrobil, údajně vyhodili z práce? Na Wikipedii to píšou trochu jinak, ale byl by to zajímavý příběh. 🙂

Slávek nástěnkář Hora

9 komentářů u „Nástěnky? No jasně, pojďme to vystavit“

  1. Vlastimil napsal:
    3 května, 2019 (5:37 pm)

    Určitě vyuziju:-))))) Rad se inspirují zdejšími napady:-))) Na Padletu jdou ty tři pak zase přejmenovat… Síla el.nastenky i v motivaci😎

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      4 května, 2019 (7:11 am)

      Vlastíku, moc mě těší, že se sem chodíš inspirovat. Já se zase inspiroval ve škole, kde děláš ředitele. Tvým přístupem ke škole, vším, co k ní patří. Krásný den. Slávek

      Odpovědět
  2. Petra Mazancová napsal:
    4 května, 2019 (11:26 am)

    Skvělý, to se mi hodí! 🙂

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      4 května, 2019 (7:47 pm)

      Tak to mě těší. Slávek

      Odpovědět
  3. Robert DrABC.eu Pleskot napsal:
    21 března, 2020 (7:46 am)

    Díky za Váš/Tvůj blog. Linolt mi dal na začátku zabrat – neukázaly se žádné papírky a já zoufale hledal v nastavení a nenacházel. V pravém horním rohu se ukazoval jen rámeček s názvem nástěnky a ovládacími prvky. Na korkovém pozadí je drobná šipčička v pravém dolním rohu špatně viditelná. Stisknete jí a voilá – máme slou „paletu“ s připravenými 4 barvičkami papírků.

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      21 března, 2020 (10:26 am)

      Dobrý den, Roberte, jsem rád, že jsi na to přišel a daří se lístečky na nástěnku přidat. Hodně dobré nástěnky v tvém účtu. 🙂 Slávek

      Odpovědět
  4. Ivana napsal:
    11 března, 2021 (8:20 pm)

    Dobrý den, nedaří se mi dětem poslat odkaz. Nutí je to se přihlásit. Nebo to bez přihlášení nejde? Nedá se jen poslat odkaz? Děkuji za odpověď.

    Odpovědět
    1. Slávek Hora napsal:
      11 března, 2021 (8:39 pm)

      Dobrý večer, Ivano. Vpravo nahoře je ovládání LinoIt nástěnek. Když kliknete na název nástěnky, pak můžete nastavovat práva k nástěnce. Pokud kliknete na „i“ tak dostanete odkaz – 1. řádek – ten použijete pro žáky, sdílíte tuto adresu s nimi.
      Slávek Hora

      Odpovědět
  5. Ivana napsal:
    12 března, 2021 (10:15 am)

    Děkuji.

    Odpovědět

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak to mají v Portugalsku
  • Upoutej mě… v iMovie
  • Jak jsme dodělali labyrint
  • Učíme se na UčFestu 2025 ve Světicích
  • Jak si ai vymýšlí

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme