Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Rozmluv mě, když to dokážeš

Zveřejněno v 29 března, 201925 března, 2019 od Slávek Hora

Ve čtvrtek 28. března 2019 by Jan Ámos Komenský oslavil 427. narozeniny. Pojďme si s ním trochu pohrát. Tak předně si seženeme jeho portrét.

Jedním z nejznámějších obrazů učitele národů je pravděpodobně dílo Jürgena Ovense, německého malíře a kreslíře, který také žil a tvořil v Nizozemsku v 17. století. Obraz najdete na Wikipedii. Po rozkliknutí se můžeme seznámit nejen s podrobnostmi o obrazu, ale také s autorskými právy. Seznamte i žáky, budou to rozhodně v životě potřebovat. Reprodukce obrazu je šířena jako public domain. Tedy můžete ho šířit, upravovat, rozšiřovat, provozovat i pro komerční účely, vše bez nutnosti žádat o svolení.

Tak to si ho můžeme stáhnout. V iPadu stačí podržet prst na obrázku a z kontextové nabídky vybrat Uložit obrázek. Máme Jana Ámose Komenského v obrázcích a můžeme s reprodukcí začít pracovat. Tak jakou zvolíme apliakci? Chceme obraz rozmluvit.

A co máme říkat?

Tak nejdřív je nutné sehnat nějaká fakta, ověřit si je a napsat si krátký scénář. Naučit se ho číst, ztišit ostatní ve třídě a nahrát do příslušné aplikace. Pak už stačí nahrané dílo vyexportovat – můžeme použít YouTube, nebo nahrát jen do cloudové služby – Google Disk, OneDrive, Dropbox… – vyberte si podle toho, co používáte. A nasdílet do článku na webu. Prodejte dobrou práci svých žáků, Vaše dobré nápady.

Jakou zvolíme aplikaci?

Mohli bychom použít i jiné aplikace, ale dnes vyzkoušíme Photospeak. (Aplikace existovala i pro platformu Android, nechápu, kam zmizela. Ale najdete mnoho variat, tak snad si v Google Play vyberete.) Komenský nám přímo obživne a vystoupí z obrazu. Vzhůru za hledáním informací, jejich ověřováním.

Kolik toho máme mít?

Mějte toho tolik, aby to reprezentovalo Vaši práci v hodině. Najděte nějakou zajímavost, něco, co si budou Vaši spolužáci pamatovat. Nebo zkuste klip udělat jako hádanku.

Před nahráváním je možné nastavit pár věcí – třeba zdeformovat hlas – pozor, aby deformace nepůsobila kontraproduktivně, abychom rozlišili, co Komenský říká, lze také nastavit pohyb úst – Komenský na Vás může více cenit zuby. Vyzkoušejte, bádejte, rozdělte si role, naplánujte si čas.

Někteří zjišťují, že přečíst rukopis druhého není zrovna jednoduché.

Co kdybychom použili Poznámky?

Určitě, vyzkoušejte si a ještě scénář můžeme dál sdílet, upravovat pravopisné jevy, které nám dělají potíže. Komenský by měl radost. Nahráváme, potřebovali bychom trochu větší klid v tom pracovním ruchu. Žáci v jedné třídě si sami vymysleli, že když se tým objeví u tabule, ostatní ztichnou a umožní týmu nahrát jejich práci. Chvilku to tedy trvá, než všichni pochopí a respektují dohodnuté pravidlo, ale postupně (v rámci několika měsíců) se daří, nic nejde rychle.

Máme nahráno, už stačí jen odprezentovat naše dílka.

Co si o Komenském budeme pamatovat? Pište si to, co Vás zaujme.

Zbývá nahrát dílka na web, abychom k nim mohli 24 hodin 7 dní v týdnu – model 24/7. Je vytvořena složka na Google Disku, nahrajte do ní Vaše výtvory. Odkaz na složku umísťujeme do Classroomu, který používáme ve škole. Nebo si zvolte Vaše řešení, nahrávali jsme do YouTube a nastavovali práva na sdílení. Jindy jsme nahráli do jednoho iPadu a stříhali celý film. A rozmluvili jsme takhle kdekoho. Třeba Přemyslovce, Habsburky, Masaryka…

A co na to Komenský?

Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.

Oslavte výročí narození Jana Ámose Komenského Vaší dobrou prací. Ať mír dál zůstává s touto krajinou.
Zloba, závist, zášt, strach a svár, ty ať pominou, ať už pominou.

Slávek Hora

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Jak to mají v Portugalsku
  • Upoutej mě… v iMovie
  • Jak jsme dodělali labyrint
  • Učíme se na UčFestu 2025 ve Světicích
  • Jak si ai vymýšlí

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme