„Teda, to muselo dát příšernou práci. Při tom taková blbost, co?“
Řečeno slovy klasika – ústa matky Šebkové z Pelíšků.
No a já chci tentokrát napsat něco o anotacích snímků, fotografií, screenshotů na mobilních zařízeních. Proč toho nevyužít, když už to tam je?!
O co vlastně jde? Vysvětlím to na platformě, které rozumím, kterou ovládám – na iOS. Ve Fotkách si zvolíte tu, kterou chcete anotovat. Vpravo nahoře volba Upravit. Objeví se černý rámeček s upravovanou fotografií, screenem, mapou apod. Zvolíte kroužek se třemi tečkami, z nabídky pak Anotace. Níže se objeví anotační nástroje. Jejich repertoár můžete rozšířit pomocí tlačítka + po pravé straně – můžete použít např. text lupu, geometrické tvary, šipky… Stačí prst, lepší je tedy nějaký stylus, stačí Vám i ten neobyčejnější na druhé straně propisky.
No a to je všechno. Zbývá jen uložit. Nebojte, na iOS Vám zůstane stále možnost vrátit se k původnímu snímku, ale pokud tomu nevěříte, snímek duplikujte.
A teď tedy ten nápad, co s tím v hodině. Máte fotografii hradu – třeba Karlštejn – pozor na autorská práva. Rozešlete dětem ve třídě – na iOS to jde pomocí AirDropu. Jinak můžete použít sdílený soubor pomocí Google Disku, kam žáky dovedete, stažení obrázku ze sdíledné galerie na wašem webu, odkaz k obrázku na webu školy, můžete použít i web Pixabay.com.
Obrázek stažený, jdeme anotovat – použijte postup uvedený výše. Zadejte jen, jakou barvou má být podpis, a jakou barvou mají Vaši žáci psát, ať se v tom trochu poznáme. V mém případě obrázku Karlštejna podpis bíle, všechny informace o hradě třeba žlutě – pozor na konstrast. A ještě jeden zádrhel – pište perem, ne pastelkou, ta je špatně vidět. To ale vychytáte při prvním, druhém použití. Hotovo, po stanoveném časovém limitu jen vyberete. U iOS (iPad, iPhone) pomocí AirDropu. Jinak mailem, uložením do sdíleného cloudového úložiště (Google Disk, Dropbox, OneDrive…).
Nezapomeňte si se žáky dohodnout, kolik informací je minimum pro to, abyste ohodnotili. Pro mě bylo důležité, aby všichni napsali pět informací, pak žák obhájil hodnocení Splněno.
A co jsme se naučili? Přijímat snímek, anotovat snímek, dodržovat pokyny učitele, poslat anotovaný snímek zpět, smysluplně pracovat s mobilním zařízením, najít si případně snímek na serveru Pixabay, připomenout autorská práva… To byste měli v rámci reflexe se žáky vyhodnotit. Nechte si na to dostatek času, je to ta nejsmysluplnější část hodiny.
„Teda, to muselo dát příšernou práci. Přitom taková blbost, co?“
Slávek Hora
Škoda, že se k těm obrázkům musí člověk složitě proklikávat.
Zdravím, Petře. Jdu to napravit. 🙂
Opraveno, tak snad to je takhle lepší. 🙂