Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější

Určuj druhy rostlin – Jaké aplikace jsou nejvhodnější?

V tomto článku jsem se zaměřila na primárně mobilní aplikace využitelné při poznávání druhů rostlin. 

Pro úplné začátečníky si dovolím na začátek několik praktických drobností. 

  • Určitě si vybranou aplikaci nainstalujte dříve než děti a vyzkoušejte si, jak funguje. Vyvarujete se tak možným problémům. 
  • Displej telefonů a tabletů je při přímém sluníčku značně nečitelný, proto je vhodné a ideální s dětmi chodit ven, když je venku alespoň trochu pod mrakem. Další možností je se schovat někam pod stromy, které nám zajistí potřebný stín. 
  • Při první venkovní aktivitě nepřežeňte délku výletu, abyste děti nedemotivovali hned v začátku. Je vhodné dávkovat aktivity postupně a na první průzkum se vydat třeba jen do nedalekého parku nebo na školní hřiště. 
  • Časová dotace, s kterou je potřeba počítat je cca dvě vyučovací hodiny. Lze to zvládnout i za jednu vyučovací hodinu, ale tam je nutno počítat s tím, že se k výsledkům vrátíte v následné vyučovací hodině už opět uvnitř budovy. 

Příklad využití ve výuce. 

S žáky jsme zkoušeli určovat druhy rostlin, které nám rostou v okolí školy. Měli jsme s sebou jak reálné určovací klíče, tak stažené mobilní aplikace, a to hlavně z toho důvodu, že pokud nám aplikace zamrzne nebo nebude schopna určit daný druh, vystačíme si s papírovým atlasem. 

Aplikace je vhodné využít primárně v předmětech přírodopis, chemie (jedovaté rostliny). Pro větší motivaci k účasti můžete zadat dětem úkol například je nechat otestovat vámi vybrané aplikace a zjistit, která je nejlepší. Děti si tak mohou zahrát na výzkumníky a zjišťovat, která aplikace by dostala nejvíce hvězdiček, a kterou z testovaných aplikací by doporučily k dalšímu využití. 

Společně s dětmi můžete nastavit celý výzkum. Zadejte dětem pouze zadání, že je třeba zjistit, která aplikace je nejvhodnější pro určování druhů rostlin ve vybraném terénu. Postup, jakým způsobem by to zjišťovaly, nechte na jejich kreativitě. Moji žáci si rozdělili aplikace do výzkumných skupin a každá testovala jednu aplikaci. Měli ji ve skupině nainstalovanou na čtyřech zařízeních, aby mohli pracovat ve dvojicích. Nasbírali si každý deset běžných druhů a pět druhů rostlin, které neznali a já jsem jim potvrdila, že se nejedná o zcela běžné druhy. Následně použili svoji testovanou aplikaci a zaznamenali si, jakým způsobem rostlinu určila a zda došlo k nějakým problémům. 

Poté jsme se s žáky opět sešli a již ve třídě jsme srovnávali sesbírané výsledky a řešili odlišnosti mezi aplikacemi.

Nejvíce se osvědčila aplikace. PlantNet Identifikation – aplikace je součástí francouzského univerzitního projektu. Kromě běžných druhů rostlin umožňuje také určovat rostliny užitkové a invazní, což ji odlišuje od ostatních podobných aplikací. Aplikace je opravdu rozsáhlá a  dle posledních údajů obsahuje více jak 18 000 druhů rostlin. Velkým plusem je její uživatelské rozhraní, které je hodně intuitivní a žáci neměli vůbec problém ji hned začít používat. 

Pomocí  ikony fotoaparátu začnete rozpoznávání nové rostliny. Můžete si zvolit, zda chcete rostlinu vyfotit, nebo přidat fotografii z galerie (pokud jste venku bez internetového připojení a nafotíte si je k pozdějšímu určení). Poté vyberete, jakou část rostliny jste vyfotili (list, květ, plod). Aplikace vám nabídne do pár sekund odpovídající výsledky a zobrazí je v seznamu. Dalším výrazným plusem je také český název u řady rostlin, které jsme zkoušeli určit. V neposlední řadě je také příjemné, že se můžete připojit rovnou na wikipedii a o určené rostlině si nastudovat další informace. Celá aplikace je zdarma. Žáci vnímali pozitivně také to, že kvalita fotografií nemusela být vysoká a přesto aplikace dokázala daný druh správně určit. 

Testovali jsme také Flora Incognita, která je produktem vzniklým pod záštitou německé Technické Univerzity v Ilmenau  Aplikace nabízí 4 800 druhů typických pro střední Evropu a má v databázi téměř 1,8 milionu fotografií. Je dostupná jak pro Android, tak pro iOS. Sami autoři upozorňují, že se aplikace zaměřuje na rostliny z přirozeného venkovního prostředí, ne na určování rostlin okrasných či interiérových. Přesahem aplikace je, že fotografie slouží také k mapování určovaných druhů rostlin. Pro její použití musíte mít internetové připojení. Celá aplikace je zdarma a názvy rostlin jsou v angličtině a latině, což děti hodnotily negativně. 

Poslední testovaná aplikace byla aplikace PlantId – webová aplikace s umělou inteligencí vyvinuta českou firmou FlowerChecker, ale zaměřená na rostliny z celého světa. Primární zdroj pro umělou inteligenci jsou data ze sesterské aplikace FlowerChecker. Aplikace určuje rostliny v angličtině a latině a nabízí k určení kolem 8 tisíc druhů rostlin. Nejvíce druhů v databázi je ze Severní Ameriky a Západní Evropy. Aplikace je zdarma a pro její použití potřebujete internetové připojení. 

Na závěr dodám, že výsledkem výše popsané aktivity bylo, že žáci si díky ní sami vybrali nelepší aplikaci pro určování rostlin. S ní jsme pak ještě byli několikrát v terénu a zaměřovali se na určovíní různých čeledí rostlin a také na vybrané druhy jedovatých rostlin. Jsem tedy ráda, že jsme jako první ve výuce vyzkoušeli nejdříve otestovat vhodnost aplikací a teprve pak tu nejlepší využívali v dalších aktivitách. Zdá se mi totiž, že k ní následně děti měly větší důvěru a aktivity s aplikací je více bavily. 

Nejnovější příspěvky

  • Jak to mají v Portugalsku
  • Upoutej mě… v iMovie
  • Jak jsme dodělali labyrint
  • Učíme se na UčFestu 2025 ve Světicích
  • Jak si ai vymýšlí

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme