Začínáme
Na začátku se zamyslete nad tím, jaké jsou vaše herní cíle.
Odpovězte si na otázky:
– Proč tvoříte tuto hru? Co chcete sdělit?
– Chcete, aby se hráči naučili konkrétní obsah?
– Chcete zvýšit jejich zájem nebo povědomí o konkrétním tématu?
– Chcete, aby navštívili konkrétní místo?
K cílům se vracejte i během tvorby hry a kontrolujte, zda jste s nimi stále v souladu. Usnadní vám to tvorbu hry a vystavení logického příběhu. Klíčové interakce a rozhodnutí hráče ve hře by měla být soustředěna kolem těchto cílů.
Texty ve hře
Nezapomínejte na to, že číst hodně textu dlouho nikoho nebaví. Udržujte proto textový obsah v mezích tak, aby se hráč neunavil a obsah snadno vstřebal.
- Při čtení textu venku je náročnější text vstřebat a udržet pozornost. Při jasném slunci se text špatně čte, obzvlášť na malé obrazovce. Navíc je venku řada rušivých zvuků, které nás rozptylují.
- Častým cílem venkovních her je, aby hráč interagoval s vnějším prostředím. Nechceme, aby hráč zůstal pohlcen obrazovkou, spíše, aby od ní zvedl oči a rozhlédl se po okolí. Snažte se proto být struční a jasní.
- Přizpůsobte text jazyku cílové skupiny.
- Nebojte se text rozdělit do více menších bloků, aby působil méně hutně. Toho docílíte tím, že použijete ve hře více zastavení (Actionbound) nebo agentů (Taleblazer)
Fotografie
U vybraných obrázků a fotografií nezapomeňte na dobrou kvalitu. Venkovní oslnění může hráčům rozeznat tyto obrázky překvapivě ztížit. Proto volte raději fotografie s většími tvary a detaily než obrázky s nízkým kontrastem a jemnými detaily.
Videa
Zvažte použití videí k zpřístupnění své hry širší cílové skupině. Pokud máte na přípravu hry čas, nebojte se nahrát audio nebo video. Video nemusí být složité, postačí i statický obrázek doprovázený nahraným audiem a titulky. Videa připravujte v poslední fázi přípravy hry. Během testování a celé připravy vyvstane řada změn, které byste pak museli ve videu upravovat.
Kontrola obsahu v průběhu hry
Pokud hra obsahuje informace nebo pokyny, které si hráč musí pamatovat, pak je třeba nezapomenout na možnost se k takovým informacím vrátit i během hry.
Aplikace Taleblazer toto umožňuje prostřednictvím tabulky History, Inventory nebo the World and Player. Bližší informace jak v této oblasti postupovat najdete na webu Taleblazer.
Kde budeme hrát hru?
Umístění hry
- Vyberte si zvládnutelnou oblast, kterou má vaše hra pokrýt.
- Upravte rozestup důležitých bodů ve hře tak, aby pokrývali dostatečně velkou plochu.
- Zvažte zahrnutí zajímavých bodů v kontextu vzdálenosti, tak aby hráči nebyli demotivováni vzdáleností a únavou při jejím zdolávání.
- Zvažte zahrnutí velkých vizuálních orientačních bodů, jako jsou blízké budovy v rámci vybrané oblasti. Pomůžete tak hráčům s orientací.
- Místa, kde se plní úkoly by měla být vybrána bezpečně vzhledem k rušným ulicím, strmým schodům, silnicím, autům a cyklistům.
- Nezapomínejte také na bezbariérovost hry a zkuste vybrat místa tak, aby byla přístupná i pro vozíčkáře a kočárky.
- Jakmile budete místa mít vybrána, otestujte si, zda je cesta zvládnutelná. Jděte do terénu.
- Při testování se zaměřte také na dostupnost signálu, aby hráči nečelili jeho výpadku
- Nebojte se nabídnout dvě verze, delší pro zkušenější a starší hráče, kratší pro menší a méně zkušené.
Namotivujte do hry
Skvěle zabírá příběh. Hned na úvod buďte co nejkonkrétnější a poskytněte hráči konkrétní cíl, který zaujme a orámuje herní zážitek například vymyslete postavu, která požádá hráče o pomoc (stará čarodějnice ztratila svoji knihu kouzel) nebo dejte hráči zábavný úkol (najdi zatoulané štěně).
Zapřemýšlejte také nad postupem ve hře. Je potřeba postupovat podle předem dané posloupnosti úkolů nebo bude hra průchodná a plnění úkolů bude nezávazné?
Postupně hráče vtáhněte!
Na úvod hry si připravte spíše lehčí úkoly, abyste hráče neodradili.
Zvažte použití opakujícího se vzoru, který pomůže hráči rychle zvládnout herní mechaniku. Podle Taleblazeru například dobře funguje, když rozdělíte hru do “uzlů”
Například na prvním zastavení najde hráč úkol – výzvu k řešení, na druhém zastavení získá hráč informace, které hráč potřebujete k řešení výzvy. Na třetím zastavení pak hráč výzvu vyřeší a posune se dál k další výzvě.
Testování hry
Poté, co hru připravíte, jděte testovat. Všímejte se gramatiky, bezpečnosti hry v terénu, logiky a provázanosti jednotlivých úkolů a nebojte se hru testovat několikrát a zapojit co nejvíce testerů.
Celý článek vychází z překladu výukových a inspirativních materiálů na webových stránkách www.taleblazer.org.