Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Zase ty myšlenkové mapy

Zveřejněno v 10 října, 20259 října, 2025 od Slávek Hora

Vlastně mě inspirovala Iva Jelínkové z blogu i-SEN a její článek o myšlenkových mapách. Mám nové třídy – šesťáky – na dějepis, učíme se spolu spolupracovat, spolupracujeme v týmech a týmových rolích, došlo také na téma digitalizace.

Tak to půjdeme do myšlenkových map, zkusíme Popplet. To vyžaduje moji přípravu. Pozor, je to jen pro iOS. Ale můžete použít jakoukoliv aplikaci, klidněte kreslete rukou.

Nejdřív jsme ale digitalizovali „pracovní“ list o Kosmovi z minulé hodiny. Bavili jsme se totiž o tom, jak budeme takové materiály uchovávat.

To je jasný, ne? Dám to do sešitu, do batohu…

No a to je ten kámen úrazu. Přes to, že to bylo jasné, bylo napsáno v Učebně (Classroomu), aby si žáci přinesli materiál k digitalizaci z minulé hodiny, někteří vytahovali cosi zmačkaného ze dna batohů…

Měl jsem si to vybrat.

Neměl, už jednou provždy, neměl. Nastavujeme podmínky, zodpovědnost za vzdělávání mají žáci. Investují do sebe.

Jdeme tedy digitalizovat. Tak pracují i jiné profese než žáci, učitelé, historici.

Jak bychom to měli udělat? Co si pod pojmem digitalizace představíte?

Překvapil jsem je, bylo ticho. Prolomila ho paní asistentka, když jsem se jí zeptal.

Já bych si to vyfotila.

Bingo.

Máme iPad, můžeme fotit. Učíme se, jak se iPad ovládá, kde seženu foťák, jak si spustím vyhledávací řádek. Fotíme jen Kosmu, nefotíme se vzájemně, vysvětlujeme si rizika… Stejně jsem asi na dvou iPadech v několika fotkách. Příště to probereme znovu. Ono to nefunguje na první pokus, ani na druhý, možná na desátý, ale v tomhle já jsem vytrvalý a trpělivý.

Posíláme náš digitalizovaný materiál do skupiny v padletí nástěnce. Nástěnku také připravuji s předstihem, vím, že v hodině budu mít mnoho práce, tohle by nemuselo dopadnout dobře.

Jééééé, už to tam mám. (Rozuměj, na Padletu.)

Nástěnka jede i na tabuli, jásám také, protože můj letošní cíl je radosvat se z pokroku mých žáků. Je to boží, vyzkoušejte to taky, to je ten prostředek pozitivní motivace.

A teď jsem si pro vás připravil myšlenkové mapy. Máme 4 skupiny, mapy jsou také 4. Už jste je viděli na padletí nástěnce. My je budeme mít v papíru. Vytištěné jsou barevně, budeme potřebovat barvy – pastelky, fixy… Barvy jsou důležité pro zapamatování a vybavování.

Rozdělujeme si role ve skupinách, losujeme zadání – připravený Decide Now!, rozdáváme si mapy, začínáme pracovat. Někteří spoří slova, jsou na hranici srozumitelnosti, jiní opisují věty z učebnice. No není to jednoduché. Kdo jednou tohle vyzkoušel, otíral si pot z čela a ví, jak náročné je naučit něco druhé.

Stíháme (máme to v bloku 90 minut), jdeme digitalizovat. To už všichni vědí, že fotíme. Můžeme i skenovat, ale to si necháme zase na jindy. Fotíme, posíláme naše mapy, teď už jsou jen 4, tedy vlastně 8, protože ty třídy jsou dvě.

A vážně jim to šlo, byl to koncert, to ještě přístí týden musím připomenout. Mám z toho upřímně radost. Ovládání iPadu pro některé není nic jednoduchého, sdílení svých myšlenek také ne, nějak na to nejsou zvyklí, prý mluvit nahlas nechtějí… No práce nás čeká ještě hodně. My to dáme.

Mustry – šablony – našich myšmap vám tu nasdílím. Není to žádný tajem.

A jak digitalizujete ve své výuce vy? Jak rozvíjíte digitální kompetence ve svých hodinách?

Slávek Hora

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • 3D tisk mapy
  • Jak jsem si hráli na burzu – legální opisování
  • Jak jsme psali recenze
  • Důležitá dovednost na iPadu – anotace
  • Výtah do vesmíru

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #Nezařazeno
  • #Oslavujeme
  • #Prezentujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Pokus UD 1:1 UD ALL

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme