Sčítáte? No tak to je teda něco. No jenže není sčítání jako sčítání. Dorazila nám do datové schránky školy informace o tom, že probíhá minisčítání určené pro žáky základních škol. Nejdříve jsem si říkal, proč nám zase píše Český statistický úřad? Rozumějte, je doba výkazová a já se děsím čehokoliv, co se vyskytne v datové schránce, která se stala lépe zabezpečeným mailem.
Tak si přečteme, co po nás ČSÚZ zase chce.
Jo, on organizuje minisčítání? Tak to může být zajímavé. A metodické lísty? Tak to mě zajímá.
Registruji školu, posílám kolegům informaci o tom, že se také mohou zapojit, já to zvládnu v 9. a 7. ročníku. Připojuji ještě informaci o zaíjmavých pracovníkch listech a metodice, vezmu si mobilní telefon a mléko, abychom si nelezli do zelí. Nebojte, vysvětlím to.
Nejdřív to minisčítání. Zaregistrujete školu, dostanete celoškolní heslo. Vytiskl jsem si dotazník, abych věděl, na co se ČSÚ ptá, abych měl přehled. 🙂 Vytvořil jsem si QR kód s odkazem na stránku vstupu do minisčítání. Můžu vyrazit do hodiny. Trochu to natáhneme.
Znáte ČSÚ? Ne? Tak tohle tam najdete. Např. průměrnou mzdu v České republice.
Někdo ze sedmáků poznamená, že to je ale hrubý plat. Boží, on už to někdo z nich ví. Tak si povídáme o dalších datech – hrubý domácí produkt, inflace… Však se podívejte, můžete si jednotlivá data rozkliknout.
ČSÚ zajišťuje také volby v ČR, i to tu můžete najít. Odkaz dostanete na Padlet. A také jednou za čas probíhá sšítání obyvatel. Naposledy proběhlo v roce 2021. K čemu ty výsledky asi mohou sloužit?
Opět diskutujeme, dokládám, že tohle je náplní informatiky – ČSÚ získá infomace a ty pak zpracovává a poskytuje, abychom měli dostatek míst v MŠ, ZŠ i SŠ. No, tady nějak jako společnost selháváme. Však vy víte.
Zkusíme se podívat na Minisčítání, mají tam zajímavé otázky. Zajímá nás, jak dopadne naše škola, jaké výsledky se objeví v kraji a v republice. Mám tu pro vás QR kód.
Žáci zmateně pokukuji po sobě.
No, ale QR kód tady na stanici nenačteme?
Správně, tak jak vám mám dodat odkaz?
Padají různé nápady, mail, učebna, opsání… Nakonec někdo řekne, že by to mohlo být i na nástěnce Padletu.
Výborně, odkaz už máme, klikejte, tady máte napsané heslo, které zadáte při vstupu do Minisčítání.
Musíme se ztišovat, protože otázky vyolávájí diskuzi. Nakonec máme vyplněno a můžeme se bavit o tom, co je tak rozrušilo.
Tak zajímavé bylo třeba, co jíme na Štědrý den, nebo počet dětí, které plánuji. Já totiž nic takového zatím neplánuji.
Dobře a proč se na takové věci mohou ptát?
Jsem přesvědčen, že tohle právě nutí naše žáky k přemýšlení. Takže padají zajímavé i blíznivě zajímavé nápady. Ale oběcně se dotazník líbí a všichni jsou zvědavi, jak to dopadne. Určitě tam nakoukneme.
Když se vám tak líbilo Minisčítání, mám pro vás ještě pracovní list na váš První mobilné telefon.
Právě jsem dokončili minilekci na šifrování, které se v pracovním listu také objevuje, navíc je tam základní bezpečné chování při používání mobilu, to se hodí vždycky. Pracujeme ve skupině – tedy učíme se to. Někde to drhne, jinde to jde svižně. Popisuji na závěr hodiny, co jsem viděl, co jsem slyšel.
Uteklo to docela rychle, mám to v 90 minutovém bloku. Žáci odcházejí, diskutují nejen o tom, co bude k obědu a co je čeká další hodinu, ale i tom ,co právě zažili.
Mám pro vás v souhrnu důležité odkazy, které také můžete použít:
Výsledky budou v prosinci 2025, tak se budeme po Novém roce těšit na další hodinu s výsledky. Díky všem v ČSÚ, kteří se na tomto projektu podílíte i pracovníkům Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity, kteří pomáhali s pracovními listy a metodikami.
Slávek Hora
