Už na začátku školního roku jsme psal, že jsem si koupil Karty hodnot. Není to zrovna levné, ale jsou krásně upravené a v kovové krabičce. Také jsem sliboval, že je určitě použiju pro rozvoj svých žáků.
Právě končíme kapitolu Úvod do studia dějepisu. Měli jsme na návštěvě Kosmu – také jste si mohli přečíst, pracovali jsme ve skupinách a skupinových rolích, měli jsme přestavit svá témata – viděli jste myšlenkové mapy v Poppletu. A tady jsem narazil.
No to já teda mluvit nahlas nebudu.
Rozhodně beze mě.
To mně tedy uvízlo v hlavě a musel jsem o tom přemýšlet. Jak já to udělám, abychom dokázali spolu mluvit nahlas? Normálně totiž nahlas mluví, nejlépe všichni přes sebe. Musím se dožadovat plnění dohody, ze mluví jen jeden, ten, kdo má slovo. Navíc pak nikomu nerozumím, slyším jen velký hluk, to asi platí nejvíc. Prezentovat téma ale nechceme, ve skupině ukazujeme na sebe vzájemně:
Ty budeš mluvit.
Ne, já ne, budeš mluvit ty.
To ne, bude mluvit… asi xyz.
Zkusíme tedy atraktivní téma, naše hodnoty, co si o tom myslíme, jak těm slovům rozumíme, uděláme z toho trochu hru… uvidíme. Maximálně to nevyjde.
Potřebujeme skupiny z minulé hodiny, ty máme na Padletu, kam jsme digitalizovali naše myšlenkové mapy. Někteří si vytvořili větší prostor pro práci, srazili si lavice. Je to dobrý, pamatují si něco z minulých hodin. Někteří se tváří, že malý prostor dostačuje. Tak je to jejich věc, že?
Nejdříve se na iPadu přihlašujeme do Classroomu (Učebny) a odklikáváme týdenní plány, protože šesťáci ještě nemají tyhle návyky. Hesla si také skoro všichni pamatují, odhlásit se umí, paráda.
Začínám psotupně mluvit o hodnotách, hodnotou je i to, že dodržujeme pravidla, že se stáváme samostatnějšími, dodržujeme dohody z hodin – přišli si pro učebnice, zapisují se do tabulky iPadů… Dobrý.
Jaké hodnoty mohl vyznávat Kosmas nebo jaké hodnoty by měli vyznávat historici, o jejichž práci jsme se v minulých hodinách povídali, vy jste zkoumali jejich práci?
Na zadní lavici jsem mezitím rozložil veškeré Karty hodnot.
Vyberte si jednoho zástupce, ať jde vybrat nějakou hodnotu, která by se hodila pro Kosmu nebo historika, jejich práci. Diskutujte o ní, proč je důležitá.
Prý si zástupce vybral špatně. Nebo se ozývalo, že musí vyznávat další hodnoty, to nejde mít jen jednu.
Dobře, druhé kolo. Pokud jste vybrali něco, na čem jste se neshodli, vyměňte, pokud máte přijatelnou hodnotu, běžte vybrat další.
Počítám, takhle už budu mít 8 hodnot, budeme je ještě třídit na tabuli, nechci si z toho udělat „učitelské peklo“, dvě hodnoty v každém týmu – to je maximum. Budeme si povídat a to zabere dost času, nechci chvátat.
Připravte si ke každé hodnotě to, co je důležité, vysvětlete to vlastními slovy. Potřebujete mluvčího.
Do teď se tedy živě diskutovalo, teď v nich znovu hrklo, takže mi nezbývalo nic jiného, než ocenit dosavadní práci, diskuzi, jak jim to šlo. Jde tedy jen o to, že to teď řeknou větší skupince. A můžou prezentovat klidně všichni, každý k tomu řekne nějakou větu.
Ještě si připravuji kartičky s důležitostí hodnoty – vidíte na obrázku napsané i mojí rukou. A zapomněl jsem si lepící gumu, chvátám pro ni.
A už prezentujeme, lepíme do sloupců důležitosti. Snášíme na hromadu argumenty, doplňujeme jednotlivé skupiny tím, co si o hodnotě myslíme, a taky jak tu hodnotu vnímá jiný spolužák. Přelepujeme hodnoty ze sloupců. V nedůležitých nám nakonec nezůstalo nic.
Nejdůležitější hodnotou se nakonec stala svoboda. Dohodli jsme se, že bude ještě před sloupcem důležité. Tak to je v dnešní době dost důležité a po pravdě, mě to dost potěšilo. Také jsem to samozřejmě za sebe řekl. A vůbec nehodnotím, jak hodnoty jednotlivé skupinky, žáci vnímají, komentují, argumentují. Důležité je, že mluví před ostatními, najednou se nestydí a už věta o tom, že prezentovat nebudou, nezaznívá.
Vidíte, jak to bylo dobré, krásná práce a já vám za ni děkuji. A všimli jste si, jak jsme od Kosmy a historiků nakonec přešli k tomu, jak vnímáme hodnoty my, členové společenství naší školy?
Tak to byla moje první aktivita s kartami hodnot v běžné hodině dějepisu.
Ještě nějaké dokumentační fotky z hodiny.
Slávek Hora





