Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Zásah… Potopeno

Zveřejněno v 22 listopadu, 202422 listopadu, 2024 od Slávek Hora

Pokud vám titulek něco připomíná, tak ano, máte pravdu, jsou to lodě. Ta hra, která nám zpříjemňovala školně normalizační nudu přelomu 70. a 80 let. Hlava se nehlásí, když nemáš, neptej se, neříkej, že tomu nerozumíš, protože… Zkušenější vědí. Odpustil jsem, ale nezapomínám. Čtverečkované sešity prostě byly oblíbené, ale moc se ve škole nevyskytovaly, protože hrozilo zaujetí piškvorkami, nebo právě zmiňovanými loděmi.

Napsal jsem si suplování. Už zase. Do pětky na novou informatiku. Tam jsou tyhle hry jako dělané, v podstatě kamkoliv ve škole je taková hra žádoucí. Co všechno jsem na ní dokázali vysvětlit a ukázat. Pravda, grafický design je jiný, i s nápovědou, ale tak se to asi má. Ještě ve vlaku jsem hledal sw podobu hry, kterou také mám, ale už není ke stažení, hrát si můžu já, v účtu na AppStoru ji stále mám. Ale to bych žáky ochudil. Podklady jsem dostal od kolegyně, podělím se o ně, protože jsou veřejně dostupné na tisknulevne.cz.

Jdeme hrát. Zásadní otázka zní, jestli takovou hru znají – prý ano. Rozdáváme podklady.

Zadívejte se na informace, jestli pochopíte, co máme dělat? Nikdo nic neříká, nikdo se nehlásí.

Když se prý hlásíte, mozek přestane přemýšlet nad dalšími variantami, dávám proto časový limit, abychom vymysleli cokoliv, co mě napadá, když se zadívám, přečtu si, položím otázku – třeba minuta, dvě… A pak se můžu ptát kohokoliv. Odpověď nemusí být nutně správná, povídáme si o té „správnosti“ se žáky. I z největší hlouposti se může zrodit geniální myšlenka. A nikdo nemá právo se mi smát. Jedna z prvních dohod, kterou uzavíráme ve třídách.

Odhalujeme pravidla. Těší mě, že si z loňska pamatují adresování buněk. Následuje přípravná fáze. Musíte si ta plavidla namalovat.

Můžeme si mezi sebe dát zástěny?

Zřejmě jim někdo prozradil cosi o opisování. Já bych spíš chtěl, aby získali sebekontrolu a nekoukali tam, kam nemají, ale dobře, domluvíme se na použití této berličky. Jdeme hrát. Třída se proměňuje ve špitající námořní důstojníky, kteří se snaží zasáhnout protivníka ve čtvercové síti. Trénujeme půlmetrový hlas, což je v herním zápalu o dost složitější. Daří se.

Přestávka, zvedněte obě ruce, přestaňte povídat.

Tohle zařazuji záměrně a pravidelně, protože ne všichni musí pochopit pravidla.

Nějaká dobrá rada, postřeh pro spolužáky? Kolik je tam celkem těch políček?

Máme rady a postřehy, obnovuji hru. Přestávku zařadíme ještě několikrát, je třeba povídat si o tom, co se děje na našich mořích a bitevních polích. Hlídám čas, protože chci ještě provést sebehodnocení a hodnocení,

Konec.

My jsme ještě nedohráli.

To nevadí.

Napsal jsem na tabuli dvě otázky, nedokončené věty:

Co se mi dneska dařilo?

Za co bys dnes ocenil spolužačku, spolužáka.

Limit na přemýšlení…

A jdeme zkoušet já výroky. Zpočátku to je težké, ale postupem vět se nám začíná dařit. Přispíváme tím tak ke zlepšení vztahů ve třídě, ty jsou v poslední době nějaké nahnuté, souvisí to s věkem, s uvědomováním si své role ve třídě a škole… Je to složité, však to znáte. A také to byla dnešní poslední hodina, bylo nutné nějak ten den ukončit, jinak než obligátním „tak se tady mějte a já se zase přijdu podívat“. Balíme a jdeme do šaten s tím, že lodě dohrajeme při první volné chvíli, tedy s někým jiným, protože si podklady vybrala asistentka Jana. Třeba při nejbližší češtině, matematice, přírodovědě… Kdykoliv. Vztahy ve třídě je nutné tvořit, procvičovat, není možné je jen předpokládat.

Ilustrační fotky z práce žáků páťáků.

Krásné dny

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • School Innovation Forum
  • Čtu si… Čteš si… Čti si!
  • Jak to mají v Portugalsku
  • Upoutej mě… v iMovie
  • Jak jsme dodělali labyrint

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Miluše Moučková: zGIFuj to
  • Petra: Online adventní kalendář

Archivy

  • Červen 2025
  • Květen 2025
  • Duben 2025
  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Leden 2025
  • Prosinec 2024
  • Listopad 2024
  • Říjen 2024
  • Září 2024
  • Červen 2024
  • Květen 2024
  • Duben 2024
  • Březen 2024
  • Únor 2024
  • Leden 2024
  • Prosinec 2023
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #oslavujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás
  • Prezentujeme
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme