Přejdi na obsah

Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím

Petra a Slávek, ISSN 2788-1377

Menu
  • Úvodní stránka
  • Slávek Hora
  • Petra Boháčková
  • Inspirace…
  • Školení
  • O2 Chytrá škola
    • Aplikace Action Bound – využití v hodině
    • Aplikace Action Bound – úvod
    • Určuj druhy rostlin – jaké aplikace jsou nejvhodnější
    • Snotes znamená tajné zprávy
    • Romulus a Rébus
    • Co se skrývá v Geofunu
    • Mapa geolokační hry
    • Copak je to za ptáčka
    • Příprava geolokační hry
    • Rozšířená realita v geolokačních hrách
    • Společné testování
    • Inspirace pro tvorbu geolokačních her ve výuce
    • Questing
    • Osvědčené postupy pro návrhy hry
    • Mapy a rozšířená realita
    • Pro měření používejme senzory
    • Mapy a rozšířená realita
    • iNaturalist
    • Hopla z gauče ven
    • Jak jsme připravovali obsah hry
    • Když jsou do hry potřeba křížovky
    • Mindfulness
    • Obrázky od hry od umělé inteligence
    • Když potřebujete do hry delší text
    • Živé webkamery
    • Pohled z okna
    • Adventní kalendář
  • O nás
Menu

Vzpomínáme

Zveřejněno v 15 listopadu, 202414 listopadu, 2024 od Slávek Hora

Také vzpomínáte? Myslím si, že je to důležité. Zapomínáme totiž neuvěřitelně rychle. Ono je to takové dušičkové téma. Ale je to i součást učení, i toho sociálního, vzpomenout si na své příbuzné, kteří už nejsou mezi námi, na hezké chvíle. I na ty špatné ze života, které nám pomohly se toho hodně naučit.

My jsme tento týden ve škole také vzpomínali. Hned v pondělí. Byl totiž Den válečných veteránů, válečných hrdinů. Mám hned v pondělí dějepis v devátém ročníku, už na začátku školního roku jsme se dohodli, že budeme sbírkovým místem, budem prodávat květy vlčího máku, mluvili jsme o tom, proč tento den slavíme. Rozhodli jsem se pro Paměť národa.

Potřebujeme vytvořit týmy, dva, z každé třídy jeden. Potřebujeme si naplánovat, kudy po škole vyrazíme, co budeme říkat našim spolužákům, učitelům, zaměstnancům školy… V jedné třídě vznikl „makový“ tým hned, v druhé třídě, byla chvíle váhání.

Tak ne, nemusíte, pokud nechcete, je to vaše věc.

Po hodině se přišli zájemkyně a zájemci zeptat, jestli by nemohli…

No mohli, vaše rozhodnutí mě moc těší.

Vytvořili jsme si padletí nástěnku, kam si naskládáme podklady, z nich vytvoříme informace, které budeme říkat ve třídách. Áčáci obejdou áčáky, béčáci obejdou béčáky. Dobrý nápad, jdeme na přípravu.

A co dělali ostatní?

Určitě by mohli pokračovat v rozdělené týmové práci v domovských skupinách, oslabil bych je ale o členy „makových“ týmů. To jim nemůžu udělat, navíc by si makové týmy museli doplnit informace, ale makové týmy přece také pracovali. Zkusíme něco jiného. V rámci Dne památky obětí holocaustu oživujeme zemřelé židovské spoluobčany z památníku Yad Vashem, zkusíme něco takového jednoduššího, domácího.

Budeme vyhledávat naše válečné veterány.

Chvíli trvá, než definujeme, kdo je to válečný hrdina, válečný veterán, definujeme naše kritéria:

  • jméno a příjmení;
  • které konfliktu se zúčastnil;
  • datum narození, případně i úmrtí;
  • „úspěchy“, vyznamenání;
  • Čechoslovák nebo Čech, řešíme problematiku národnosti a státní příslušnosti.

Každý pracuje sám a má za úkol zpracovat jeden medailonek, tak, aby byl schopen podat ostatním při případné prezentaci relevantní informace.

Nezapomeňte na zdroje.

Ježiš, zdroje…

Začínáme pracovat, naše medailonky se objevují na podletí nástěnce, která je k tomuto tématu založena.

Až najdete nějaké zajímavé jméno, napište ho na Padlet, aby už ostatní tohle jméno nezopakovali.

Se stejnými kritérii a dohodami se popasuje i druhá třída, přispívá na stejnou nástěnku. Stejně jako jejich spolužáci si prohlížejí jména, která jsou už na Padletu. V jednu chvíli se tam objeví také jméno Marty Kubišové. Moc si této ženy vážím. Patří ale mezi válečné veterány? Diskutujeme. Je zvláštní, že ve druhé třídě se její jméno objevu také, zřejmě nějaký zdroj, nedozvěděl jsem se, jak k tomu došlo přesně, myslím, že k tomu přispěl Řád čestné legie, případně další řády, které tato statečná žena obdržela. Prostě zřejmě žáci zadali do vyhledávače vyznamenání, řády, no, a bylo to. 🙂

Vrací se i oba makové týmy, ptám se, jak se jim dařilo, sdělujeme si dojmy.

Nevadí, že jsme nevybrali mraky peněz, důležité je, že jsme přinesli informace a zviditelnili naše válečné veterány a hrdiny ve třídách.

Zbývá nám ještě sbírku zabalit a odeslat, aby se kasičky mohly otevřít a naše peníze posloužily na dobré účely. My máme pocit dobře vykonané práce, pocit sounáležitosti se všemi, kdo položili/y život za náš stát, za demokracii, padli/y v nějaké válce, protože jsme se nedokázali dohodnout, byli jsme napadeni, bránili jsme svá území, případně jsme zasahovali v rámci nějakého konfliktu ať už jako spojenci v NATO, nebo členové OSN.

Jak jste Den válečných veteránů pojali ve škole vy?

Slávek Hora

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Poznámky aneb jak sběratelka notýsků k Poznámkám došla 1
  • Chvála konferencím – pojeďte příště s námi
  • 3D tisk mapy
  • Jak jsem si hráli na burzu – legální opisování
  • Jak jsme psali recenze

Nejnovější komentáře

  • Slávek Hora: Jak jsem si hráli na burzu – legální opisování
  • Monika S.: Jak jsem si hráli na burzu – legální opisování
  • Slávek Hora: zGIFuj to
  • Regína Hajná: zGIFuj to
  • Slávek Hora: zGIFuj to

Šuplíčky

  • #AI
  • #AR
  • #Bighugelab
  • #Bosounohou
  • #Bylo_nebylo
  • #Classtools
  • #Codeweek
  • #Fotografujeme
  • #Goconqr
  • #Google
  • #Inspirace
  • #Jen_tak
  • #Mohli_byste_vědět
  • #Na_zkušené
  • #Nezařazeno
  • #Oslavujeme
  • #Prezentujeme
  • #programujeme
  • #QR
  • #šifrujeme
  • #Vytaženo_ze_šuplíku
  • #Výuka
  • #Zápisky_z_konferencí
  • #Zaujalo_nás

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Pokus UD 1:1 UD ALL

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní License.

Webarchivováno Národní knihovnou Čr, více

© 2025 Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme